Mistä bloggaisit, viestinnän ja vuorovaikutuksen ammattilainen?
Suosittelen pientä harjoitusta. Kirjoittakaa Googlen hakukenttään ”is blogging dead?” (suom. onko bloggaaminen kuollut?) ja katsokaa vastauksia. Lähdekriittisinkin silmin katsottuna, useaan hakutulokseen osuneeseen ammattilaismielipiteeseen nojaten, vastaus on yksimielisesti ”ei, päinvastoin”. Tutkimuksessakin…
Prologoksen tapahtumavuosi 2023 paketoituna – Ajankohtaisia tutkimusteemoja, lainaamista ja tieteellisen tiedon taivuttelua
Nyt kun Prologoksen vuoden 2023 viimeiset tapahtumat on taputeltu kasaan, on hyvä aika tarkastella päättyvää vuotta tapahtumien teemojen kautta. Kalenterivuoteen mahtui neljä perinteistä tapahtumaa, jotka sisälsivät iloisia kohtaamisia, innostavia puheenvuoroja…
Lainahöyhenissä: Teorioiden ja käsitteiden lainaamisesta viestinnän ja vuorovaikutuksen tutkimuksessa
On syynsä sille, miksi viestintätieteet kirjoitetaan monikossa. Viestintätieteet, ja täten myös vuorovaikutuksen tutkimus, on monialainen, monimenetelmäinen ja moniulotteinen sateenvarjo. Alan tutkimus, opetus ja käytännön työ kurottavat laajalle ja hyödyntävät hyvinkin…
Kesytä kaaos! Vuorovaikutusosaamisesta konsepti
Työelämän osaamistarpeet ovat jatkuvassa muutoksessa, ja se vaatii myös korkeakouluopiskelijoilta muuntautuvaa osaamista. Valmistuessaan korkeakoulusta opiskelijoiden on kyettävä tunnistamaan, minkälaista osaamista he voivat soveltaa ja hyödyntää erilaisissa työtehtävissä. Erityisesti substanssiosaamisen rinnalla…
Palaute on tärkeä osa tiimin vuorovaikutusta – mutta miten se toimii?
Palaute tiimeissä on monitahoinen ilmiö. Tätä kuvaa osaltaan se, että palaute merkitsee jo yksilöille erilaisia asioita: Joillekin meistä hymy tai peukku on palautetta, toiset pitävät tärkeänä sitä, että erilliselle palautekeskustelulle…
Prologissa katsanto on avara ja ydin kirkas
Prologi – viestinnän ja vuorovaikutuksen aikakauslehdessä päätoimittaja ja toimituskunnan kokoonpano vaihtuvat kahden vuoden välein. Tammikuussa 2023 jälleen yksi kaksivuotiskausi tuli päätökseensä ja kapula siirtyi seuraavalle Prologin päätoimittajalle ja toimituskunnalle. Tässä…
Toimiva ryhmä – onnekas sattuma vai asennekysymys?
Ryhmätyöt, ryhmässä toimiminen ja yhteistyön tekeminen herättävät tunteita ja jakavat mielipiteitä. Jos ryhmätöistä on huonoja kokemuksia, voi tuntua helpommalta tehdä annettu tehtävä itsenäisesti silloin ja siten kuin itselle sopii. Toisaalta…
Blogivuosi 2022 vei vuorovaikutuksen peruskysymyksistä uuteen viestintäpedagogiikkaan
Tänään hyvästelemme vuoden 2022. Uudenvuodenaaton kunniaksi myös ProBlogin toimitussihteerin tekee mieli summata kulunutta kalenterivuotta. Maailman isot, ahdistavatkin mullistukset, kuten Venäjän hyökkäys Ukrainaan sekä koronapandemian häntä, näkyivät myös ProBlogin kirjoituksissa. Blogivuoden…
Lukion vuorovaikutuksen opetus muuttuu – kuuleeko yliopisto?
Tänä syksynä lukioissa on alettu opiskella uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Opetussuunnitelmauudistuksessa vuorovaikutuksen opetuksen profiilia on nostettu, ja etenkin äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuorovaikutusosaaminen asettuu nyt selvästi keskeisemmäksi opetuksen tavoitteeksi. Jokainen…
Miten rakennamme pedagogisesti kuulumisen tunnetta?
Oppiminen ja opiskelu korkeakouluissa on jälleen uuden edessä. Koronapandemian alkuvaihe pakotti kaikki etätyöskentelyyn. Osalle opiskelijoista etätyöskentely sopi erinomaisesti: he saivat tehtyä enemmän opintoja kuin koskaan ennen, he ottivat haltuun joustavat…